Shadows in the Sun


Film | Releasejaar: 2006 | Medium: Download
 

Schrijf je nu in!

Blijft beter op de hoogte en krijg toegang tot verzamelaars info!





 

# Track   Lengte
1.Opening Titles3:22
2.Off to Italy1:34
3.Hunting for Weldon1:48
4.Shadows Beguine2:59
5.Weldon Drives1:17
6.Places in the Heart1:32
7.Romantic Daydreams1:55
8.Isabella: Love Theme2:36
9.Weldon's Office4:36
10.Riding Free1:49
11.Santa Lucia2:50
12.Start Over1:43
13.Going Home1:41
14.The Writer Awakes2:34
15.Farewell2:13
 34:28
Schrijf zelf je recensie Toon recensies in andere talen

 

Shadows in the Sun - 06/10 - Recensie van Joris Hermy, ingevoerd op
Mark Thomas is voor mij – en voor vele anderen – een onbekende naam in de filmmuziek. Nochtans is de man al sinds de vroege jaren ’90 actief als componist voor tv en film. Moviescore Media is een gloednieuw label die dankzij ‘musicfromthemovies.com’ tot stand kwam. De score voor ‘Shadows in the Sun’ behoort tot de eerste releases van dit label. Wat meteen opvalt is de toegankelijkheid van de muziek. De bezetting is intiem gehouden wat op zich al eens een verademing is. Geen bombastisch symfonisch orkest, maar een bescheiden vioolsectie aangevuld met speelse houtblazers, accordeon, gitaar, bass enz…

De cd opent met passende opening titles die electro-geluiden combineert met piano-versieringen. Iets wat héél vaak gebruikt wordt, maar net omdat het zo goed werkt dus ook deze score opent. ‘Off to Italy’ brengt wat coleur locale met Italiaanse stijlkenmerken. ‘Hunting for Weldon’ is dan weer een leuke compositie die qua ‘feel’ doet denken aan het betere werk van Rachel Portman met de gebruikelijke vioolarrangementen en frivole houtblazers. ‘Shadows Beguine’ is een aanstekelijke track met alweer de accordeon als solo-instrument in een zwierige orkestratie met percussie, guitar en bass. Het doet me wat denken aan de overheerlijke muziek die Shaun Davey schreef voor ‘Taylor of Panama’. In ‘Weldon Drives’ klinkt een viool als een zwervende zigeuner. De kopers en bluesy melodielijnen geven het een New Orleans-gevoel. ‘Places in the Heart’ en ‘Romantic Daydream’ bespelen de gevoelige snaar van de luisteraar met elegische strijkers en hier en daar een streepje klarinet en gitaar. ‘Isabella: Love Theme’ is precies wat de titel doet vermoeden. Een romantische track voor piano en strijkers. Het is altijd gevaarlijk om zoals hier de strijkersdoos open te trekken bij een ontluikende liefde, maar zoals Henny Vrienten ooit zei: ‘Omdat het zo goed werkt, moet je het gewoon doen, en niet tegen de stroom inroeien.’ De volgende track ‘Weldon’s office’ is een onbeduidende track voor strijkers en klarinet. Sfeervol en beheerst maar eigenlijk ook wat nietszeggend. ‘Riding Free’ begint dan weer folky met viool, gitaar, violen en een begeleidende beat die wel wat aan de tamme kant is. ‘Santa Lucia’ herken je direct! Hier krijgt het een eigen arrangement. Een prettig walsje die me doet denken aan stemmige Mexicaanse muziek. ‘ Start over’ zit dicht tegen ‘Weldon’s office’ aan qua sfeer. ‘The writer awakes’ vind ik persoonlijk een hoogtepunt op de cd. Strijkers kabbelen tot er opeens hoge, zachte pianoklanken en glockenspiel een reflecterende passage brengen. Onverwachts versterken zachte vrouwenstemmen de emotionaliteit. Knap gedaan! ‘Farewell’ besluit de cd met zoete strijkers die in het geleidelijk aan stilletjes niets verdwijnen.

‘Shadows in the sun’ is niet het soort score dat mij écht aanspreekt. Toch vind ik het als een romantische soundtrack geslaagd. Het eerste deel klinkt meer extravert door de zwoele ritmes en instrumentaties, terwijl het tweede deel eerder op de achtergrond klinkt. Zoals bij de meeste romantische scores krijg je niets nieuw te horen. De violen zijn prominent aanwezig maar zelden in overstatement. Thomas verraadt hier en daar wel wat invloeden van andere soundtracks zoals: ‘Chocolat, Taylor of Panama en Beautiful Mind’. Maar het is altijd beter ‘goed gejat dan slecht verzonnen’. Af en toe klinkt het iets te tam om écht te kunnen boeien. Niettiemin hoop ik dat we van Mark Thomas nog cd-releases mogen verwachten waar hij voor andere genres ongetwijfeld de juiste ideeën zal neerpennen.


Fout gezien of heb je info om aan te vullen?: Inloggen

 



Meer