The Lion King is een samensmelting van allerlei elementen die de score zo goed maken. Afrikaanse Invloeden, goed gecomponeerde muziek, goed geschreven liederen, uitermate strakke orkestratie, goede instrumentale keuzes en niet te vergeten een verhaal dat veel speelruimte geeft voor componist Hans Zimmer. En uit de geschiedenis blijkt, dat wie Zimmer ruimte geeft, er meestal een erg goede score uit komt. Zimmer liet zien dat Disney het indien nodig oook zonder Alan Menken kan, en produceerde voor de animatiefilm een van zijn beste scores. Niet alle credit moet naar Zimmer gaan, ook zanger/songwriter/levende legende Elton John leverde een immense bijdrage. Zijn liedjes zijn niet alleen erg goed geschreven, maar voegen ook daadwerkelijk iets toe aan de film. Bovendien past het erg goed bij de stijl van Zimmer. Het is de stijl die we sinds Zimmer voor Dreamworks werkt niet meer hebben gehoord.
HANS ZIMMER
Die stijl valt vooral terug op gigantische orkestraties die je doen denken aan Zimmer latere werken. Zimmer mijd de zware orkestraties niet, en trakteert het luisterend oor op hemelse noten. Afrikaanse Percussie, Afrikaanse koren en hier en daar enkele zware stukken en zelfs koor. Het is een schande dat er echter zoveel is weggehouden. Het allerbeste stuk dat Zimmer ooit heeft geschreven, en wat door mij als een van de mooiste stukken filmmuziek allertijden word gezien, is de verschijning van Mufasa’s geest aan Simba. Het Circle of Live Theme word hierin fenomenaal verwerkt door koor en strijkers, die kippenvel geven aan ieder die het beluisterd. Hoewel deze en nog talloze andere parels wel via het internet op Bootlegs zijn te vinden, vind ik het schandalig dat Zimmer’s werk wordt verdrongen door Elton John’s liedjes. Die zijn niet slecht, maar het is een fenomeen wat helaas vaker voorkomt, en liefhebbers van het instrumentale gedeelte in de kou laat staan. Oke, we beginnen met de tracks die (gelukkig) wel op de schijf staan. This Land begint met prachtige houtblazers en later worden er Afrikaanse Vocals aan toegevoegd. Hierna maakt het ‘’Circle of Live Theme’’ zijn opwachting. Groots, meeslepend en erg mooi uitgevoerd. To Die For is de beste actietrack die Hans Zimmer ooit heeft gemaakt. Vanaf de spanningsopvoerende strijkers in het begin tot het dramatische einde zit je in een achtbaanrit. Koor, slagwerk, zware koperblazers, Zimmer laat zich helemaal gaan. De muziek die erna volgt is dramatisch, en begeleid de scene waarin Simba ontdekt dat zijn vader dood is (een scene waarin veel mensen het vandaag de dag nog niet droog houden!). Under the Stars is van een ander kaliber. De panfluiten zetten in, en hierna horen we eigenlijk een redelijk rustige, milde track, die enkele fijne Afrikaanse Koren bevat, maar meer dan dat ook niet. The King of Pride Rock is de onbetwiste finale. Na een intro waarin we het Destiny-Theme horen, volgt de bombastiek zich in hoog tempo op, en wisselt zich af met strijkers en zelfs een verscholen orgel. Het koor is nooit ver weg. Rond 4:16 komt de werkelijke finale dan echt, en horen we een magnifieke en epische versie van het Circle of Live Thema. Kippenvel. The Lion King is instrumentaal een absolute 10 waard.
ELTON JOHN EN CAST
Alle liedjes van The Lion King zijn regelrechte Disneyklassiekers. Elton John maakt liedjes die niet al te voor de hand liggend zijn, maar je juist daarom raken. The Circle of Live begint met fantastische Afrikaanse zang, dit is de muziek die iedereen zich herinnert : De Zon komt op boven de savanne, de intro van The Lion King is begonnen. I Just Can’t Wait to be King is aanstekelijk, maar wel wat kinderachtig voor de volwassen luisteraar. Vooral Rowan Atkinson, alias Mister Bean is hierin leuk te horen.
Oké, ik ben eerlijk, Jermey Irons kan niet zingen. Toch doet Be Prepared leuk aan. Het is ietwat maniakaal, en doet denken aan Jim Morrisons’ Alabama Song qua Absurdisme. Een ballade aan alles wat slecht is. Hakuna Matata is geweldig. Ook al prefereer ik de Nederlandstalige versie, het is en blijft een geweldig lied om te horen. Het Motto van Wrattenzwijn Pumba en stokstaartje Timon word verweven in een lied dat tart met alle regels van goed zingen, maar dat is de kracht van deze score, het komt ermee weg. Can you Feel the Love Tonight is al een verbetering als het op zang aankomt, en heeft een sterke tekst voor degenen die van Liefdesliedjes houden. Maar de Versie van Elton John is toch wel wat plezieriger om aan te horen.
The Lion King is in allerlei opzichten een fantastisch project geweest. Muzikaal is alles prima op orde, behalve dat de uitgave wat sterker had gekund. Het is echter een score die zich schaart tussen andere must-have soundtracks, zoals Titanic, 1492, Last of the Mohicans, Star Wars en Dances with Wolves, en zal dat ook altijd blijven. Het is een Score die instrumentaal zwaar op de maag ligt, maar daardoor zo mooi is. En niet te vergeten Elton John, die al deze liedjes tot ware Disney-klassiekers maakte.