The Missing


Sony Classical (0696999309325)
Sony Classical (4547366015119)
Sony Classical (5099709309328)
Film | Releasejaar: 2003 | Medium: CD, Download
 

Schrijf je nu in!

Blijft beter op de hoogte en krijg toegang tot verzamelaars info!





 

# Track   Lengte
1.New Mexico, 18852:26
2.The Stranger3:51
3.Dawn to Dusk, The Riderless Horse4:22
4.A Dark and Restless Wind3:18
5.The Search Begins2:15
6.Lilly's Fate is in These Hands6:43
7.The Brujo's Storm-A Loss of Innocence8:30
8.Setting the Trap-Staying One Step Ahead3:55
9.A Curse of Ghosts4:43
10.A Rescue is Planned6:18
11.Kayitah's Death-The Soaring Hawk4:24
12.Rescue and Breakout3:23
13.Profound Loss3:22
14.An Insurmountable Hurdle3:45
15.The Long Ride Home16:12
 77:27
Schrijf zelf je recensie Toon recensies in andere talen

 

The Missing - 07/10 - Recensie van Lammert de Wit, ingevoerd op
De western The Missing is niet zomaar een western. Deze door Ron Howard geregisseerde film is meer een thriller, die zich afspeelt in het 'wilde westen'.
Samuel Jones (Tommy Lee Jones) komt terug naar zijn gezin, na lange tijd weggeweest te zijn. Door die afwezigheid is z'n vrouw gestorven en z'n dochter Maggie (Cate Blanchett) heeft inmiddels zelf een dochter, Lilly. Zij kan haar vader niet vergeven voor z'n afwezigheid al die jaren. Dan komen Indianen voorbij die veel kolonisten ombrengen en de jonge vrouwen meenemen om in Mexico te verkopen. Ook Lilly is daarbij en vader en dochter besluiten om in de achtervolging te gaan...

Wanneer Ron Howard regisseert, is de componist vaak van ofwel Hans Zimmer, of James Horner en voor The Missing viel de keuze op Horner. Dat lag op zich voor de hand, gezien zijn prima scores voor andere historische drama's als Braveheart, The Four Feathers en Legends of the Fall. Maar waar de genoemde films meer epische avonturenverhalen waren, is The Missing meer een thriller. En dat is in de muziek goed te horen.

De score opent met prachtige klanken van epische proporties, waarin violen en percussie volop aan de bak komen. Veel invloeden uit eerdere scores van Horner zijn goed hoorbaar, maar storen niet. Dit is gedurende de hele score in meer of mindere mate het geval. Toch heeft The Missing een eigen geluid, onder andere omdat Horner veel gebruik maakt van Indianenklanken en typische percussie in veel tracks.
De even typerende fluitklanken komen wel vaker in scores van Horner terug en doen het elke keer weer goed. Ook veel andere typerende klanken en motieven in deze score zullen menigeen bekend in de oren klinken uit andere scores.

Vanaf track zes begint de spanning in de muziek voelbaar te worden en neemt het epische en melodieuze karakter af. Wel strooit Horner veel en vaak met z'n bekende klanken en motieven tussen de spanningseffecten door, maar vanaf track zes ligt de muziek een stuk minder prettig in het gehoor. Het heroïsche en avontuurlijke is er wel een beetje vanaf en de atonalen en dissonanten vliegen regelmatig om de oren. Daarbij schuwt Horner niet om dit met veel chaotische orkestrale klanken door te zetten. Echte rustpunten komen dan ook maar mondjesmaat voor en het eigenlijke eerste rustpunt is dan ook pas de track 'Profound Loss'. Hier komt dan ook pas de fraaie melodielijn weer terug.

Het album sluit af met een erg lange track, die de thuisreis van Maggie verklankt. Binnen deze track zit beperkt chaotische spanningsmuziek, maar vooral erg mooie epische melodieuze muziek, die zo uit het prachtige Legends of the Fall zou kunnen komen. Toch haalt The Missing niet het thematische niveau van 'Legends', hoewel de eerste tracks op dit album en de laatste wel erg fraai zijn.
Voor een hoge waardering gooien de vele thrillertracks echt roet in het eten, want de meeste tracks op deze score luisteren niet echt prettig weg. Daarom blijft die waardering dan ook hangen op 68 uit 100 punten.
The Missing - 08/10 - Recensie van Arvid Fossen, ingevoerd op
The Missing is gebaseerd op het boek "The Last Ride" van Thomas Eidson, over de horror en achtervolging in het oude Amerikaanse Zuidwesten op het einde van de 19de eeuw. De film draait rond een kidnapping van een tiener door een moordenaar en zijn desperado’s en de achtervolging van de kidnappers die richting Mexico vluchten. Het wordt een race tegen de klok ...
Regisseur Ron Howard werkt al lang samen met James Horner. Hun bekendste successen zijn A Beautiful Mind en Apollo 13. Als soundtrack fan lijkt het alsof ik James Horner een tijd uit het oog heb verloren, of was het misschien omdat hij niet alle aandacht naar zich toe kon trekken. Het is dan ook lang geleden dat hij een echte super score maakte. Minder is echter waar, zoals wel meer componisten hem voordeden, is het nodig om niet constant op hetzelfde pad van epische en lyrische muziek te zitten. James Horner componeerde dan ook enkele zeer boeiende en experimentele scores als bijvoorbeeld House of Sand and Fog. Met The Missing grijpt hij nu wel terug naar zijn authentieke grote epische drama stijl zoals in Braveheart, Legends Of The Fall en Titanic. Fans van deze muziek spits u oren! Het Zuidwesten van het Amerika van weleer laat Horner toe om terug die etnische kenmerken als shakahachi fluit, Indiaans gezang en speciale percussie boven te halen, dit samen met een enorme orkestrale power zoals we al lang niet meer van hem hebben gehoord. Zijn muziek voor The Missing loopt uiteen van enorm intiem tot enorme thriller actie tracks. Door al dit heen blijft de sterke thematische epische basis van Horner duidelijk, met erg mooie thema’s. De muziek doet het meeste denken aan Legends of the Fall, vooral door de keuze van dezelfde specifieke solo instrumenten als shakahachi fluit, kena fluit, harp en panfluit en het gebruik van dezelfde echo effecten. De actie gebruikt dan weer dezelfde akkoorden en klap en percussie effecten als in Titanic. Maar door de andere thema’s, de andere mix, komt dit toch als een volledig nieuwe score over. Ondanks dat de originaliteit er wat af is, is The Missing zeker een van James Horner meest indrukwekkende epische scores van de laatste paar jaren.
The Missing - 07/10 - Recensie van Joris Kessels, ingevoerd op
Een soundtrack die me in eerste instantie helemaal niet zo aan stond. Ik vond het lege ongeanimeerde slechts sfeerzettende muziek. Daar ben ik toch een beetje van teruggekomen. Hoewel het inderdaad niet erg op de voorgrond treedt en opgewekt is zitten er best wel aardige gedeeltes in en kan ik de spirituele sfeer nu best waarderen. De score kan je doen denken aan James Horners epische scores en aan A Beautiful Mind (met name het thema) maar het is echter allemaal veel donkerder en minder melodisch.

De in trans murmelende indiaan op de achtergrond en de van origine van bamboo gemaakte shakuhachi fluit kunnen mij fascineren en zorgen samen met de synthesizer strings en koor voor de kenmerkende sfeer van de score. Verder kunnen de actie gedeelten erg goed klinken, zoals de track ‘the brujo’s storm’, waarbij ik bij de omslag in de derde minuut heel even moest denken aan Hans Zimmer.

Ik vraag me af waarom ze zo’n enorm lange soundtrack (bijna 80 minuten) hebben moeten uitgeven. Een goede knipsessie in de grote hoeveelheid underscore zou zeker niet misplaatst zijn. Jammer is ook dat een relatief goede track als ‘the long ride home’ buiten proportie is (16 minuten) en dan ook nog eens aan het einde van de soundtrack om de hoek komt kijken.

In hoofdlijnen te veel oninteressante gedeeltes, maar een donkere sfeer die je uiteindelijk wel kan gaan waarderen.
De trailer van deze soundtrack bevat muziek uit:

Wicked Climb, RipTide Music/Gerard Marino (Trailer)
Expectation, RipTide Music/Logan Mader (Trailer)
Heroic Rise, RipTide Music/Gerard Marino (Trailer)
Monster Orch Rise, RipTide Music/Dan Silver (Trailer)
Snow Falling on Cedars (1999), James Newton Howard (Film)
The Thirteenth Floor (1999), Harald Kloser (Film)
The Last of the Mohicans (1992), Trevor Jones (Film)




Fout gezien of heb je info om aan te vullen?: Inloggen

 



Meer