#
|
Track
|
|
Lengte
|
1. | 20th Century Fox Fanfare (Alfred Newman, 1954) | | 0:21 |
2. | Main Title/Ice Planet Hoth | | 8:08 |
3. | The Wampa's Lair/Vision of Obi-Wan/Snowspeeders Take Flight | | 8:48 |
4. | The Imperial Probe/Aboard the Executor | | 4:24 |
5. | The Battle of Hoth (Ion Cannon/Imperial Walkers/Beneath the AT-AT/Escape in the Millenium Falcon) | | 14:48 |
6. | The Asteroid Field | | 4:15 |
7. | Arrival on Dagobah | | 4:52 |
8. | Luke's Nocturnal Visitor | | 2:35 |
9. | Han Solo and the Princess | | 3:26 |
10. | Jedi Master Revealed/Mynock Cave | | 5:44 |
11. | The Training of a Jedi knight/The Magic Tree | | 5:15 |
| | | 62:36 |
#
|
Track
|
|
Lengte
|
1. | Imperial March (Darth Vader's Theme) | | 3:02 |
2. | Yoda's Theme | | 3:29 |
3. | Attacking a Star Destroyer | | 3:04 |
4. | Yoda and the Force | | 4:02 |
5. | Imperial Starfleet Deployed/City in the Clouds | | 6:03 |
6. | Lando's Palace | | 3:53 |
7. | Betrayal at Bespin | | 3:46 |
8. | Deal with the Dark Lord | | 2:36 |
9. | Carbon Freeze/Darth Vader's Trap/Departure of Boba Fett | | 11:50 |
10. | The Clash of Lightsabers | | 4:17 |
11. | Rescue from Cloud City/Hyperspace | | 9:08 |
12. | The Rebel Fleet/End Title | | 6:26 |
| | | 61:36 |
Schrijf zelf je recensie
Toon recensies in andere talen
Om het gemiddelde omhoog te krikken voor deze score-klassieker geef ik eveneens een 10!
The Empire Strikes Back is niet de Star Wars soundtrack met de meeste thema's, maar wel die met de meeste lef.
Na het Star Wars-thema (= Luke's Theme), Princess Leia's Theme, The Force Theme (= Ben's Theme), de Rebel Fanfare en een keizerlijk motief voor Star Wars, voegde John Williams nog eens een handvol thema's toe! Empire bracht ons een schitterend Love Theme voor Han & Leia, een stoutmoedige Imperial March en Yoda's Theme. (Ook kende Empire een nieuw instrument voor Star Wars-filmmuziek: de synthesizer.)
In elke track wordt er wel van of naar een thema gewerkt, telkens weer anders. Bombastisch, romantisch, mysterieus, vrolijk, heroïsch of voluit dramatisch... werkelijk alles zit in The Empire Strikes Back. Een perfecte balans van actie, romantiek en muzikale schoonheid.
Thematisch is deze Star Wars-score het sterkst van alle zes. (De nieuwe drie zijn sowieso geen echte leitmotif-voorbeelden meer...) Waar Star Wars (1977) soms te eenvoudig is en Return of the Jedi soms te complex (nog meer thema's... hoe elk nog wat speeltijd te geven?), daar is Empire ronduit krachtig! De kruispositionering van het warme Love Theme tegen het voortdenderende Darth Vader's Theme biedt ook vele mogelijkheden om emotioneel te contrasteren. The Force Theme met Yoda's Theme combineren prachtig om gevoelige passages te brengen. Ook de underscore biedt thematiek en motieven: Battle in the Snow, Asteroid Field en Hyperspace geven elk simpelweg pure kwaliteitsmuziek. Stukjes als het olijke droid-motief, een pulserend premiejager-motief, het prachtige vrouwenkoor voor de introductie van Cloud City en het Cloud City-motief zelf (Lando's Palace) zijn nooit oninteressant of vervelend.
Ach... "oude koek" zal iemand misschien zeggen. Maar luister in een helder moment nog eens naar Hyperspace & Finale (of in 1997-termen: Rescue from Cloud City/ Hyperspace en The Rebel Fleet/ End Title). Is er in de geschiedenis ooit een filmmuziekfinale en -aftiteling geweest die voluit romantisch, maar toch zo krachtig was?
De enige denkbare klacht is misschien dat de score zo rijk is, dat je 'm even niet hebben kunt. Zet dan Goodbye Lenin! op van Tiersen. Ook mooi!
Recensie 3: Star Wars 5
Deze score was de opvolger van de oh zo bekende Star Wars (4).
Maar hoe kon John Williams dat heldhaftige thema nou overtreffen, dat kon eigenlijk bijna niet. Maar toch kon dat wel!
Ik hield mijn hart vast toen ik het thema van Darth Vader hoorde en ik moet jullie zeggen dat ik hem bijna beter vond dat het hoofdthema. Natuurlijk wel wat minder vrolijk maar oh zo goed. Een goed thema hoeft namelijk niet altijd veel vrolijkheid te bezitten al is dat wel leuker voor sommige om naar te luisteren. Star Wars 5 heeft heel veel spanning maar daarmee is ook het meeste gezegd. Ik vond op dat mooie thema na de score niet zo eruit springen. De film is geweldig maar de muziek is niet altijd even mooi. Ik ben zeker fan van de composities van Williams maar hier en daar proef ik toch een stukje verveling. Niet van de componist maar van mijn kant en dat is eeuwig zonde.
Darth Vader Theme is uitgegroeid tot een geweldig thema die nu velen orkesten proberen na te spelen, maar zonder de filmbeelden is het thema gelijk een stuk minder. Toch wil ik nog iets positief over de score zeggen en dat is dat Williams wel in dezelfde lijn is verder gegaan. Hij heeft dezelfde instrumenten weten te behouden en hij heeft er zo te horen ook weer veel aandacht aan besteed. Niet een hoogtepunt maar er staan zeker goede nummers waarop ik uitkom op een 8.
Een Wonderbaarlijk sterke soundtrack. Deze soundtrack, meer nog dan de originele Star Wars, liet ons zien hoe belangrijk thema's zijn: Yoda's theme, wat we in latere films blijven herkennen, The Imperial march, een simpele, maar fenomenale track die staat als een huis. Princess Leia's theme uit SW wordt hierin opgenomen tot het uiteindelijke Liefdesthema tussen haar en Han Solo.
Een mooie, en verzorgde soundtrack, met perfecte instrumentale keuzes.
Darth Vader, de grootste filmschoft aller tijden, zoekt als een bezetene naar de rebellen, en in het speciaal naar Luke Skywalker. Han Solo (een piepjonge Harrison Ford) zet onbewust de premiejager Boba Fett, en daarmee ook Darth Vader op het spoor van Luke, terwijl Solo het druk heeft met zijn romance met Prinses Leia en het afschudden van de Keizerlijke ruimtevloot. Het is waarschijnlijk het beste deel uit de legendarische filmserie, en sterke karakters zoals Yoda, Lando Calrissian, Boba Fett en De Keizer maken hun entree.
John Williams versterkt het verhaal met een epische score, die de film, meer nog dan E.T., nog meer kracht, vaart en sfeer meegeeft. Van zijn prachtige klanken voor Cloud City, tot de beklemmende noten die Dagobah vormgeven, alles lijkt te kloppen.
Star Wars the Empire strikes back is de ultieme Star Wars score. Deze score bevat de meeste thema's met als ultieme hoogtepunt het Darth Vader thema. De verschillende veldslagen worden uitstekend begeleidt door deze fantastische muziek. Het begint al bij the Ice planet Hoth. Het ene hoogtepunt volgt na de andere. De wat rustigere composities, die tevens de mooiste thematiek bevatten, zijn welkome afwisselingen op de drukke muziek. Vooral het thema van Yoda is in al zijn eenvoud erg mooi. Het knappe van de score is dat Williams in één track zowel vederlichte thema's (zoals Yoda's of Luke's thema) als donkere en onheilspellende composities waarvan het Darth Vader thema het meest terugkerende element vormt kan stoppen. Dat maakt het luisteren een avontuur, want telkens ontdek je weer iets nieuws. Ook al zal niet elke passage je boeien, wat bij mij het geval was, de prachtige passages en thema's maken dit helemaal goed. Kopen dus!
Naar mijn mening, de allerbeste star wars film en als het ook maar eventjes kan de beste film aller tijden. Het historische gevecht op Hoth, de relatie van Lea en Han Solo, het invriezen van Han Solo, de bekendmaking van darth Vader aan Luke dat hij zijn vader is, ...
stuk voor stuk historische scènes, die zich in het geheugen van de kijker hebben gegrifd.
Dat is mijn mening toch over de film. Net zoals de film is de muziek van een schitterend hoog niveau. Het prachtige Han and the Princess Theme, Yoda Theme, en natuurlijk "THE Imperial March" aka "Darth Vader's Theme". Er is geen kat op deze planeet die de Imperial March niet kan meeneuriën.
Er zit zoveel gevoel in deze score, die alles vertegenwoordigt wat er in de film voorkomt. De kwaadheid van Darth Vader, de liefde van Han en lea, Luke die in opleiding is voor Jedi, Yoda, een verloren Jedi...
Prachtig staaltje filmmuziek.
Laat hier asjeblieft geen twijfel over mogen bestaan: Deze soundtrack is gewoon één van de beste ooit geschreven, het is een klassieker, die voor mij absoluut op nummer één staat, voor éénder welke andere filmscore.
Voor deze soundtrack heeft Williams o.a. het nu al "Legendarische" Imperial March geschreven, naast andere enorm memorabele nieuwe thema's, en de thema's uit de vorige film, die minstens even memorabel en magnifiek geschreven zijn. Voor mij is er geen enkele soundtrack die deze heeft of ooit zal overtreffen, en ik hoop dat velen mijn mening delen : )
Weeral zo'n meesterwerk van J.Williams...The Asteroid Field gewoon een zalig trackje,opzwepend ritme.Battle of Hoth waarin je gewoon een oorlogscene voelt aankomen dankzij een perfecte opbouw,dan de alltime classic imperial march en het zeer knappe Yoda's theme en na de end title, vliegt de cd van rotj er zo in ...indien je de nieuwe se cd's achter elkaar speelt ben je 4uur later zonder dat je het beseft...
Ik maak er geen woorden meer over vuil
ik ga met peter mee.
een dikke 10