Star Wars Episode I: The Phantom Menace


Sony Classical (0074646181621)
Sony Classical (5099706180623)
Sony Records Japan (4988009892795)
Sony Music Spain (5099706180326)
Sony Music NL (5099706180326)
Sony Music Austria (5099706181620)
Film | Releasejaar: 1999 | Medium: CD, Download
 

Schrijf je nu in!

Blijft beter op de hoogte en krijg toegang tot verzamelaars info!





 

# Track   Lengte
1.Star Wars Main Title and The Arrival at Naboo2:55
2.Duel Of The Fates from Star Wars Episode4:14
3.Anakin's Theme3:08
4.Jar Jar's Introduction and The Swim To Otoh Gunga5:07
5.The Sith Spacecraft and The Droid Battle2:37
6.The Trip To The Naboo Temple and The Audience With Boss Nass4:07
7.The Arrival At Tatooine and The Flag Parade4:04
8.He Is The Chosen One3:53
9.Anakin Defeats Sebulba4:23
10.Passage Through The Planet Core4:39
11.Watto's Deal and Kids At Play4:57
12.Panaka And The Queen's Protectors3:24
13.Queen Amidala and The Naboo Palace4:51
14.The Droid Invasion and The Appearance of Darth Maul5:14
15.Qui-Gon's Noble End3:48
16.The High Council Meeting and Qui-Gon's Funeral3:08
17.Augie's Great Municipal Band and End Credits9:38
 74:07
Schrijf zelf je recensie Toon recensies in andere talen

 

Star Wars Episode I: The Phantom Menace - 06/10 - Recensie van Thomas-Jeremy Visser, ingevoerd op
Star Wars Episode I: The Phantom Menace bracht de wereld in 1999 de eerste score van de nieuwe Star wars Trilogy. De films (althans 1 en 2) kregen niet de prachtigste kritieken, en vanaf deel 2 ging de kwaliteit van de muziek ver vooruit.

01 Star Wars Main Title and the Arrival at Naboo
Na het nog altijd prachtige Star Wars thema in het begin, krijg je meteen het geschetter van de kopers te horen, die het Republiek thema spelen, om dan dreigend te eindigen. Niet speciaal.

02 Duel of Fates
Verwant aan Neodammerung (Revolutions), The Fields of Pelennor (Return of the King), en natuurlijk het epischere Battle of the Heroes (Revenge of the Sith). Het (mannen en vrouwen) koor opent sterk, en zwakt niet af gedurende de track, wel van volume, maar het is er altijd. Het symboliseert, het feit dat de Sith teruggekeerd zijn. Het is een goed gebalanceerde mix tussen strijkers en koor, met nauwelijks blazer of iets anders, wat de track zo goed maakt.

03 Anakin's Theme
Een typisch Williams thema, maar deze zal je niet bij blijven. Mede omdat de kenners weten dat het thema nauwelijks of niet terugkeert in de andere delen. Het is Speels, lieflijk, maar wederom niet speciaal.

04 Jar Jar's Introduction and the Swim to Ottoh Gunga
Deze zwakke track laat zien dat Williams niet op het niveau van Return of the Jedi zat. Het is pompeus, en lijkt op Nicholas Hooper's The Ministry of Magic. Maar het klikt gewoon niet, er is nog een aardig stukje waarbij we een koor horen zingen, als Jar Jar en Jinn en Kenobi naar de Onderwaterstad Ottoh Gunga reizen, maar het mag niet baten.

05 The Sith Spacecraft and the Droid battle
Trommels, een strijker, en dan: percussie, die bombastisch maar ook actierijke en galant klinkt. Het is chaotisch, en werkt niet in de film (wel in Attack of the Clones trouwens), maar het is niet slecht om maar te luisteren. Er komt en dramatisch stukje, waar de strijkers bij opzwellen. Percussie blijft de boventoon houden, met enkele blazers en violen die er door heen willen breken, mar falen. Niet slecht, niet slecht.

06 The Trip to the Naboo Temple and the Audience with Boss Nass
Nog een track die aanvoelt als numero 4. het klinkt gewoon niet echt lekker, en is gewoon herrie.

07 The Arrival at Tatooine and the Flag Parade
Het begin is saai, en is bijna identiek aan het begin van track 4, maar na enkele opvliegende strijkers, en aanhoudend, ritmische strijkers, komt daar het blazergedeelte. Heerlijk om naar te luisteren. Williams kan van die heerlijke bombastische muziek maken, die vrolijk klinkt en toch zwaar.

08 He is the Chosen one
Dramatisch begin. Mooi, en even later komt Anakin's theme, eerlijk toegegeven, goed uitgewerkt, mooi naar voren. Jinn brengt Anakin voor Windu en yoda, die hem niet willen laten opleiden. Fluiten komen zacht als underscore van pas, maar het wordt dreigender, en hierna volgt een prachtig emotioneel stukje, niet lang (Anakin's Theme), waarna harmonieuze en vastberaden strijkers klinken, en waarna de koperblazers uit je boxen spatten, in een grandioos, en pompeus stukje Williams.

09 Anakin defeats Sebulba
Traag en akelige muziek, mond uit in het Force thema (heerlijk), het wordt ceremonieel, met Blazers, maar het begint de zoveelste trage worden, en wordt een beetje afgezaagd te worden. Hierna volgt percussie als in de stijl van track 5, maar dan nog iets chaotischer.

10 Passage trough the Planet core
Koor begint zachtjes, en een fluit begint met een underscore te. Het is zachte, emotionele muziek, en doet me af en toe denken aan de theme van Star Trek deep space nine.
De muziek word na een speels stukje weer serieus, en klinkt zelfs akelig, met koor en blazers, die goed samenwerken. Blazers zwellen op, en verdwijnen weer.

11 Watto's deal and Kids at Paly
Speels begin, en toch lichtelijk verontrustend, waarna het wederom speels blijft, maar ook is er dan het force thema te horen, mooier dan de voor rest van deze soundtrack.

12 Panaka and the Queens Protector's
Hard begin, en Blazers maken een verpletterende actietrack.
Darth Maul's Duel of Fates komt, samen met het Force thema en The Droid Battle theme even langs, maar het is en blijft een track die spetterend is, samen met percussie omgaat, en leidt tot een schitterend resultaat.

13 Queen Amidala and the Naboo Palace
Donker begin, met zware tuba's. Strijkers maken het wat trieste, waarna Anakin's thema zachtjes voorbij komt.

14 The Droid invasion and the Appearance of darth Maul
Drums, trommels, alles bouwt op, naar de mars van het droide legers, dat alleen uit blazers en percussie bestaat. Het is sterk verwant aan Darth Vader's Imperial March.
Het klinkt ijzer-(haaha)-sterk, en aan het eind van de rit, is er daar nog het duistere Sith thema te horen, wat in deel 2 ook nog even om de hoek kwam kijken.

15 Qui-Gon's Noble End
Zware koperblazers vormen het begin, en Percussie neemt toe en toe, bijgestaan door Drums, en dan komt er en houtblazer voorbij, en drums. Een koor fluistert zachtjes, totdat er een zeer dramatische samenwerking tot stand komt tussen blazer en strijkers. Qui-Gon is neergestoken. Hierna komt er een verbazingwekkend staaltje percussie en aanstormende blazers.

16 The High Council Meeting and Qui Gon's Funeral
Violen en Cello's branden los, en maken een prachtige treurige melodie, die hoopvol, maar ook verdrietig is. Hierna ontstaat er een werkelijke klaagzang, door en mannenkoor.

17 Augie's reat Municipal Band and End Credits
Feestmuziek, met kinderachjes, en fluitjes! Braziliaans carnaval, maar dan op Williams style. Niet slecht, niet slecht! Hierna volgt de snelste aftitelingmuziek van Star Wars ooit, alsof ze zo snel mogelijk naar deel 2 Willen doorgaan...

En dat is maar goed ook. Williams maakte prachtige muziek voor the Phantom Menace, maar helaas is dit gewoon een ongelukkige uitgave. De thematische aanpak is, zoals we gewend zijn goed, en ook nieuwigheid schuwt hij niet (Duel of Fates), maar de uitgave neemt zichzelf niet echt serieus. Vergelijk Jar Jar's introduction (04), nou eens met de Ewok Parade, en de tweede lijkt een epische track! De kinderachtigheid is ten top, (alweer behalve Duel of Fates), en de pompeuze stukjes vervelen op een gegeven moment. Nee dit is niet een release als Revenge of the Sith, of The Empire Strikes Back, maar mag nog net de naam Star Wars dragen. Voor de mensen die The Phantom Menace willen ervaren als de echte, volledige en bloedmooie score die hij is, is er de Ultimate Edition, die alle muziek bevat en daardoor veel beter is.

Star Wars Episode I: The Phantom Menace - 09/10 - Recensie van Alfred Mok, ingevoerd op
Recensie 5: Star Wars 1.

De eerste Star Wars film maar eigenlijk de 4e.
Hier is Williams een totaal andere richting in gegaan als hij eerst deed. En dat is iets wat ik echt niet van hem verwacht had, ik vind hem namelijk het type componist die gewoon bij zijn oude stijl blijft. Het is maar goed dat hij dat niet deed anders had de film vast minder goed uitgepakt. De film is namelijk een stuk mooier, drukker en er zitten meer lollige dingen in en dat is iets wat Williams goed in muziek kan uitdrukken.
Zijn thema's voor Indiana Jones waren ook erg grappig en laten we vooral Harry Potter niet vergeten. Deze score is voor Harry Potter maar ik hoor er soms wel dingen in die daar in zouden kunnen en andersom ook weer.

Deze score vind ik persoonlijk erg goed. Ik hoor velen mensen zeggen dat de film bagger is maar ook die vond ik meevallen. Het was geen top film maar slecht vond ik hem ook niet, misschien komt dat wel door de mooie en vooral meeslepende muziek van Williams. Williams gaat hier helemaal los, hij verzint een mooi vechtthema en nog meer actie thema's! Ik vind dit persoonlijk 1 van zijn best uitgewerkte scores en als ik alleen maar denk aan 'Duel of the Fates' wil ik al bijna vechten. Het heeft een soort aantrekkingskracht en dat is erg goed. Want ook nu hoor ik dit theme wel eens voorbij schieten bij een tv programma en dat terwijl deze muziek nog net uit de vorige eeuw is. De muziek is inmiddels 11 jaar oud en nog steeds is Duel of the Fates 1 van de beste actiethema's die ik ken. Vooral dat prachtige koor en de beelden maken alles af. George Lukas mag blij zijn met zo'n super talent naast zijn zij, zeker omdat ik weet dat Star Wars zonder John Williams er heel anders had uitgezien!

Een 9.
Star Wars Episode I: The Phantom Menace - 09/10 - Recensie van Arvid Fossen, ingevoerd op
De score van Star Wars, The Phantom Mencace, opent met het bekende Star Wars thema, hoe afgezaagd ondertussen het dan wel mag zijn. John Williams bezat gelukkig genoeg creativiteit om met enkele nieuwe thema's voor de dag te komen. Hierin valt vooral het nieuwe elegische en door vele strijkers vertolkte thema van Anakin op. Het thema valt op tussen de voor mij al toch minder interessante incoherente nummers waar blazers vooral op de voorgrond treden en die gauw beginnen te vervelen. Ik meen hier algemeen ook Raider of the lost Ark achtige composities in terug te vinden. De muziek klinkt algemeen steeds avontuurlijk, maar vele nummers zijn zonder filmbeelden minder interessant. Waar ik zowat van achterover viel is dat John Williams hier zowat even Philip Glass imiteerde, en bijna zelfs kopieerde. Dit betreft de "End Credits" waar elke Philip Glass fan meteen Powaqqatsi in zal herkennen. Het lijkt wel of deze score zoveel mogelijk verschillende stijlen wil bewandelen. De koormuziek in "Duel of the Fates" is hier een goed voorbeeld van. Nadeel is dat de score voor mij nogal incoherent overkomt. Toch is deze Star Wars score is vrij knap gecomponeerd en georchestreerd, al valt wel op te merken dat John Williams al veel betere filmmuziek heeft geschreven.
Star Wars Episode I: The Phantom Menace - 06/10 - Recensie van Cohen Oat, ingevoerd op
Star Wars episode 1 is het nieuwste deel in de tweede trilogie uit het ruimte-epos. Ook ditmaal verzorgt Williams de muziek.

De soundtrack opent met de welbekende openingshymne gevolgd door een weinig zeggende composite. Het hoofdthema van deze soundtrack 'Duel of fates' is een zeer krachtig thema met groots orkest en zware strijkers. Een fantastisch thema, dat jammer genoeg maar een keer terug komt in de hele soundtrack, namelijk in de zeer slechte end-credits.

De rest van de score is aardig maar in vergelijking met de originele een grote tegenvaller. Zelfs de finale, waarin Qui-Gon sterft is een matte compositie die maar niet boven het middelmatige niveau van de rest wil uitstijgen.

Conclusie: de soundtrack is net als de film matig en incoherent. Jammer Williams.
Star Wars Episode I: The Phantom Menace - 07/10 - Recensie van Jeroen van Eden, ingevoerd op
Voor zowel de oude als de nieuwe starwars films hoort een toepasselijke score. En voor de zoveelste keer scoort Williams daar weer in. De score begint met het vertrouwde thema dat we onderhand allemaal wel kennen. De 2e track is daarin tegen absoluut vernieuwend! Williams combineerd prachtige orkestrale actie met een geweldig koor dat je echt het gevoel geeft van spanning. De wat latere tracks zijn daarin tegen wat zwak. Het blijft een goede score maar Episode 2 bevat toch veel meer diepgang dan deze.
Star Wars Episode I: The Phantom Menace - 10/10 - Recensie van Christopher Blair, ingevoerd op
Moeilijke score: Op zich een echte sw-score met mooie nieuwe thema's en een leuk staaltje in duel of the fates, maar tov de orginele drie toch wat minder.Bij de orginele cds kon mij elke noot boeien, maar hier mis ik dat toch wel
De muziek van deze soundtrack werd gebruikt in:

Star Wars: The Clone Wars (Trailer)

Trailer:





Soundtracks uit de collectie: Star Wars

Star Wars Episode II: Attack of the Clones (2002)
Star Wars: The Clone Wars (2008)
Star Wars: The Force Unleashed (2008)
Star Wars: A New Hope (1997)
Star Wars (1977)
Star Wars (1989)
Star Wars (2003)
Star Wars Trilogy, The (2004)
Star Wars: The Return of the Jedi (1983)
Star Wars Episode V: The Empire Strikes Back (2004)


Fout gezien of heb je info om aan te vullen?: Inloggen

 



Meer