Diamonds Are Forever


EMI Records (724354142024)
Film | Releasedatum: 11/02/2003 | Film release: 1971 | Medium: CD, Download
 

Schrijf je nu in!

Blijft beter op de hoogte en krijg toegang tot verzamelaars info!





 

# Track Artiest/Componist Lengte
1.Diamonds Are Forever (Main Title)Shirley Bassey2:52
2.Bond Meets Bambi and Thumper3:09
3.Moon Buggy Ride4:16
4.Circus, Circus2:50
5.Death at the Whyte House4:53
6.Diamonds Are Forever (Source Instrumental)3:46
7.Diamonds Are Forever (Bond and Tiffany)3:39
8.Bond Smells a Rat1:54
9.Tiffany Case3:47
10.007 and Counting3:33
11.Q's Trick2:27
12.To Hell With Blofeld5:09
 
Previously Unreleased Bonus Tracks:
13.Gunbarrel and Manhunt3:11
14.Mr. Wint and Mr. Kidd/Bond to Holland4:03
15.Peter Franks2:55
16.Airport Source/On the Road3:00
17.Slumber, Inc.2:22
18.The Whyte House2:21
19.Plenty, Then Tiffany2:26
20.Following the Diamonds4:03
21.Additional and Alternate Cues9:11
 75:46
Schrijf zelf je recensie Toon recensies in andere talen

 

Diamonds Are Forever - 09/10 - Recensie van Neyt & Petri, ingevoerd op
Een diamant is al sinds mensenheugenis een steensoort die tot de verbeelding spreekt. De allotrope verschijningsvorm van koolstof, voor de knappe koppen onder ons, is dan ook een inspiratiebron voor veel muziek, films en andere media. Ook James Bond krijgt er mee te maken in zijn zevende film. Na het wisselende succes van On Her Majesty’s Secret Service keert acteur Sean Connery terug als nooit tevoren. Het zou tevens de laatste officiële keer zijn dat hij als 007 op zou treden. Onofficieel speelde hij erna nog Bond in de film Never Say Never Again, een product wat werd geboren uit een jarenlange durende strijd om rechten tussen schrijver Ian Fleming en de studio’s MGM en United Artists.

De film Diamonds Are Forever was in meerdere opzichten zeer gedenkwaardig. Zo was het de eerste en de laatste keer dat 007 in Amsterdam vertoeft, heeft het onbetwist de beste Bond song aller tijden en bracht de record omzet op van 116 miljoen dollar. Pikant detail: in Fleming’s boek werden de schurken “Wint & Kidd” neergezet als homoseksueel stel. Dat wordt echter omzeild in de film en daar lijken de twee heren slechts twee zeer goede vrienden.

De koningin van de ballads, de mooiste en krachtigste vrouwelijke stem aller tijden. Dat is Dame Shirley Bassey zonder enige twijfel. In samenspraak met de producten en John Barry mocht zij voor de tweede maal op komen draven voor een Bond lied. En dat legde haar zeker geen windeieren. Het nummer behaalde niet de hoogste positie in de charts, maar kwam wereldwijd wel zeer hoog binnen. De platen waren dan ook niet aan te slepen. En dat is niet meer dan logisch: Diamonds Are Forever is bronmateriaal voor vrijwel alle artiesten die in deze eeuw de eer krijgen om een nummer schrijven voor een 007 productie. Een nummer wat je keer op keer wilt meezingen, met het volume hoog. De orkestraties van Barry zijn dan ook letterlijk van diamant en belachelijk goed. Zo introduceert hij een pakkend synthesizer thema, gebruikt hij een orgel en bijzonder veel percussie.

Voor de tweede maal op rij worden we getrakteerd op een klein meesterwerkje. Barry was ons dat verschuldigd. Thematisch gezien kunnen we hetzelfde zeggen als in de voorgaande scores. Barry integreert het titelthema in zijn score en al haar reïncarnaties zijn geweldig. Al in de tweede track Bond Meets Bambi And Thumper krijgen we al een versie van het hoofdthema te horen. Niets maakt ons minder blij, want zoals reeds beschreven is deze Title Song één van de beste, zo niet dé beste Bondsong aller tijden. We krijgen ook twee instrumentale versies te horen van het titelthema. De eerste is gewoonweg geweldig. Het wordt in de film gebruikt als Bond op restaurant gaat. We krijgen het te horen in de vorm van een briljante pianosolo. Het is al een briljant thema, maar op de piano klinkt het allemaal wat fragiel. De zwakke punten van Bond sijpelt hier door de muziek. Let ook op de strijkers die na anderhalve minuut de cue vergezellen. Wedden dat je kippenvel ontwikkeld? De tweede instrumentale versie is dan een rasecht meesterwerk. De instrumentatie is gewoonweg prachtig. De strijkers staan op de voorgrond, alsnog hoor je op de achtergrond de lichte trommelpercussie en de geweldige piano die de Jazz stijl van Barry zo typeert. Zeker één van de beste tracks van het gehele album. Wij durven zelfs meer zeggen: één van de beste tracks van het Bond universum!
Uiteraard komt ook het Bond thema op het toneel. Soms verdoken zoals in de bovengenoemde eerste track, maar soms ook full speed. Je weet dat je naar een Bond Score luistert en wedden dat je nog steeds elke seconde geniet van dat fantastische thema?
In To Hell With Blofeld krijgen het 007 thema te horen. Dat kregen we uiteraard ook in een paar van de voorgaande scores te horen, maar het was lang geleden dat het geheel zo goed klonk. De track begint op een sinistere stijl. Alles klinkt heel duister, heel mysterieus. De spanning loert om de hoek. Maar als daarna het Bond thema begint te spelen, dan weet je dat het goed zit. Het wordt heel traag door de strijkers gespeeld en een beetje later komt de alom bekende trompet naar boven. Briljant georkestreerd en briljant uitgevoerd. Daarna komen de zeven noten der percussie terug tevoorschijn en dan wordt je getrakteerd op een briljant stukje muziek. Als het strijkerthema inzet, dan ga je meteen applaudisseren. Klasse van Barry.

Buiten de thematiek krijgen we uiteraard de prachtige actiestukken te horen. Waar Barry soms de mist inging met zijn actie, maakt hij het hier volledig goed. Weg is de saaiheid en weg is de Mickey Mousing. We krijgen de rasechte, met jazz invloeden actie van Barry te horen en we zijn hem daar eeuwig dankbaar voor.
Ook de underscore valt in dit geval mee. Ja, er zitten nog steeds cues in de score verstopt die alleen maar uit underscore bestaan. Bijvoorbeeld Moon Buggy Ride is een underscore track. Maar Barry heeft onze raad opgevuld en zijn kompas teruggevonden. Hij geraakt het noorden helemaal niet kwijt!
Het volgende aspect is een favoriet van recensent Neyt. Namelijk de leuke, makkelijk wegluisterbare rustige jazz muziek. Bijvoorbeeld Tiffany Case is een favoriet van recensent Neyt. Op zich is er niet veel aan. We krijgen een mooi pianothema te horen geaccompagneerd met rustig spelende strijkers. Maar 'Good God' is dit een zalige track. Die rustigheid, de schoonheid en de klasse van het nummer doet smaken naar meer. Deze track opzetten tijdens de aperitief van een etentje, dat moet u doen als u punten wilt scoren bij uw gasten.

De befaamde jazzy stijl van John Barry is een welkome aanvulling. In veel tracks, met als hoogtepunten Bond Smells A Rat, 007 Counting en Q’s Trick gebruikt hij jazz ritmes en instrumentaties om de muziek iets extra’s mee te geven. In de laatst genoemde resulteert dat in een heerlijke track, die zonder moeite in menig jazzclub in de jaren 70’ opgezet had kunnen worden. De zeer goed gearrangeerde strijkers die inzetten zijn een lust voor het oor. Dat maakt Q’s Trick wel een van de beste tracks van het album. Muziek wat atypisch is voor een James Bond film, maar daarom des te beter werkt. Dit soort muziek smaakt naar meer. En dat komt enkel om John Barry in een bloedvorm was. Ook complimenten voor het uitmuntend spelende orkest. Voor het eerst in zeven Bond scores van Barry is het orkest namelijk ook eens in bloedvorm, zijn vrijwel alle opnames vrij van ruis of foutjes en is het genieten geblazen. Van strijkers tot aan percussie.
Ook de orkestraties zijn om uw vingers van af te likken. Barry schuwt geen enkel instrument. Net zoals in de orkestratie van het titelthema, maakt het orgel regelmatig zijn opwachting. Dat zorgt ervoor dat de score een magische toutch krijgt. Het orgel wordt te weinig gebruikt in de hedendaagse filmmuziek en het is soms een verademing om het prachtige instrument nog eens te aanhoren.

Diamonds Are Forever is een score van zeer hoge kwaliteit en een van de “finest hours” van Barry. Niet alleen blijft hij continu dicht bij zichzelf, met zijn aanstekelijke jazz muziek en wonderschone orkestraties. Ook verrast hij met allerlei vondsten. Het alom bekende 007 thema klinkt compleet anders, maar vertrouwd. De subtiele toevoeging van synthesizers, orgel en verrassende instrumenten zoals dwarsfluit getuigt van puur vakmanschap. Als luisteraar begin je te merken dat maestro John Barry de Bond muziek langzaam in zijn bloed krijgt geïnjecteerd. En dat kunnen we alleen maar toejuichen. Barry is en blijft de architect van het muzieklandschap van James Bond. Wij durven ons niet afvragen wat de Bondmuziek zou geweest zijn zonder Maestro Barry. De klasse die de man hier brengt is van een ongeziene hoge kwaliteit. Een kwaliteitsvolle score die van beide recensenten een mooie negen krijgt. Diamonds Are Forever is geen juweeltje.... Het is een diamant.

Neyt & Petri Will Return!
In Live And Let Die
Diamonds Are Forever - 08/10 - Recensie van Arvid Fossen, ingevoerd op
Diamonds and Forever werd de laatste keer dat Sean Connery in de rol van de super spion kroop. Connery aanvaarde toen een enorm salaris, dat hij weliswaar integraal aan het goede doel schonk. James Bond gaat achter Blofeld aan, de moordenaar van zijn vrouw aan (On Her Majesty's Secret Service), en hij denkt hem uitgeschakeld te hebben. Hij gaat achter een enorme diamantsmokkel aan en komt terug uit op Blofeld die een satelliet lanceerde met een laser van diamanten als chantage van regeringen om met zijn voorwaarden in te stemmen. De film speelt zich opvallend meer af in een Amerikaanse omgeving.
John Barry keerde met zijn score voor deze film terug naar zijn eerste Bond films, eerder bombastisch met veel blazers, thriller muziek met hoge strijkers en fluit en opnieuw schitterende suspense muziek. De titelsong Diamonds Are Forever is wellicht Shirley Basseys bekendste titelsong. Dit thema is meteen ook het soundtrackthema en komt verschillende keren terug, onder andere in een lounge jazz piano versie. Opvallend in de orkestratie is het gebruik van een xylofoon motief doorheen de score en de jazzy benadering voor de suspense met vooral een opvallende sax. Deze soundtrack is dankzij de uitbreiding veel interessanter geworden. Zo is er het schitterende Gunbarrel thema, met een speciale mix van exotische texturen en een coole saxofoon backing tune. Dit album is in vergelijking met zijn voorgangers ook sterk in geluidskwaliteit vooruitgegaan.
Deze release maakt deel uit van de James Bond Remastered collectie van Capitol Records/MGM Music/EMI Music. Een uitgebreid boekje zit bijgevoegd met info over film en muziek en een aanduiding van de chronologische volgorde van de tracks.

Sir Sean Connery: 25 augustus 1930 - 31 oktober 2020

Toegevoegd op Zondag, 01 November, 2020   Gepost door Philippe Mouchon

Sir Sean Connery:  25 augustus 1930 - 31 oktober 2020

De Schotse acteur Sean Connery (90) is overleden. Connery was de allereerste James Bond. Hij brak door met 'Dr. No' en speelde daarna nog in zes andere Bondfilms. Hoewel zijn naam voor eeuwig aan de geheim agent gelinkt is, speelde Connery nog in tal van grote producties. Voor 'The name of the rose' (1986) won hij een BAFTA, voor 'The untouchables' (1987) kreeg hij een Oscar.



Trailer:





Andere soundtrack releases van Diamonds Are Forever (1971):

Diamonds Are Forever (1971)
Diamonds Are Forever (1988)
Diamonds Are Forever (1999)
Diamants Sont Eternels, Les (1971)
Agente 007: Una Cascata di Diamanti (1971)
James Bond Collection (1972)
Diamonds Are Forever (1971)
Diamonds Are Forever (1971)
Diamants Sont Éternels 'Diamonds Are Forever', Les  (1971)
Screen Music Reflection (1974)
Diamonds Are Forever / You Only Live Twice (1973)
Diamonds Are Forever (2015)

Soundtracks uit de collectie: James Bond

James Bond Greatest Hits (1981)
James Bond Double Feature: You Only Live Twice / Casino Royale (1967)
Diamants Sont Eternels, Les (1971)
Casino Royale (2012)
James Bond Soundtracks (2003)
For Your Eyes Only (2003)
Themes from the James Bond Thrillers (1964)
View to a Kill, A (2003)
Spy Who Loved Me, The (1991)
Im Geheimdienst Ihrer Majestät (1969)


Fout gezien of heb je info om aan te vullen?: Inloggen

 



Meer